Wrzesień
„Witajcie w przedszkolu!”
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych,
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy, rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru,
- układanie swojego imienia z liter bez podanego wzoru,
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań.
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
„Droga do przedszkola”
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki).
- zdobywanie wiedzy na temat instytucji dbających o bezpieczeństwo ludzi np.: komendy policji, pogotowia ratunkowego,
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- swobodne improwizowanie, słowne i ruchowe, znanych utworów literackich lub wymyślonych przez dzieci.
„Nadeszła jesień”
- nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali).
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską,
- wykonywanie ćwiczeń różnicujących głoski opozycyjne, np.: t – d, r – l, p – b,
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.
- klasyfikowanie przedmiotów pod względem kilku cech wspólnych,
- liczenie od dowolnego miejsca, wspak, dwójkami, piątkami,
- dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych,
- poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, pieprznik jadalny, maślak) i niejadalnych (np. muchomor sromotnikowy).
„Co robią zwierzęta jesienią?”
- wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie,
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań,
- liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
- nauka elementów wybranych tańców ludowych, np.: krakowiaka, polki,
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi.
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów),
- dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy,
PIOSENKI I WIERSZE DO UTRWALENIA Z DZIECKIEM W DOMU
„Nie jesteśmy tacy sami” – wiersz
Wszyscy mamy głowy, włosy,
Ręce, nogi, oczy, nos,
Uszy, zęby czy faktycznie
Wyglądamy identycznie?
Ależ skądże ! O co chodzi?
Każdy z nas się inny rodzi!
Umie, lubi to lub owo.
Każdy inny – daję słowo!
Od natury mam w darze
Różny wzrost i inne twarze.
Barwy oczu, kolor włosów
Nawet inne dźwięki głosów.
Więc pomylić - nas nie sposób!
„Grzeczne słówka” – piosenka
I. Dziękuję, przepraszam i proszę,
Trzy słówka za małe trzy grosze
I grzeczny królewicz, i grzeczna królewna
Znają te słówka na pewno.
Ref.
Trzy słówka za małe trzy grosze:
Dziękuję, przepraszam i proszę.
II. To przecież niewiele kosztuje,
Gdy powiesz, uprzejmie dziękuję.
Korona ci z głowy nie spadnie na pewno.
Nawet, gdy jesteś królewną.
Ref.
Trzy słówka za małe trzy grosze:
Dziękuję, przepraszam i proszę.
„Kolorowy bukiet” – wiersz
Do parku przyszły
Z przedszkola dzieci.
Chcą zrobić z liści
Barwny bukiecik.
Listki czerwone
Jak malowane.
Leżą pod klonem
I pod kasztanem.
Pod dębem leżą
Brązowe liście.
Liście pod wierzbą
Błyszczą srebrzyście.
Serduszka złote
Spadają z brzozy.
Jaś ma ochotę
W bukiet je włożyć.
Gdy ten bukiecik
Stanie na stole,
Ozdobi dzieciom
Całe przedszkole.
„W kasztanowym mieście” – piosenka
W kasztanowym mieście
Wszystko jest z kasztana:
Kasztanowe drzewa
Szumią tu od rana,
Kasztanowe chmury
Płyną ponad miastem,
Słońce jest zielone,
Śmieszne i kolczaste.
Ref. Kasztanowy konik,
Kasztanowy bat,
Na koniku kasztanowym
Pojedziemy w świat.
Na koniku kasztanowym
Pojedziemy w świat.
W Kasztanowym mieście,
W kasztanowy rynek,
Każdy na śniadanie
Je kasztanów dzbanek,
A listonosz stary
Zawsze oczywiście
Nosi zamiast listów
Kasztanowe liście.
Ref. Kasztanowy konik ….
Język angielski
Zakres tematyczny: (Topic range and scope: )
Witamy się i żegnamy (Greetings),
Kolory (Colours)
Części twarzy ( Face)
Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)
Hello, Where are you?, red, yellow, blue, eyes, ears, nose, mouth, hair,
Struktury I kluczowe słownictwo bierne: (Structures and main receptive language),
Hello!, Bye-Bye!, See you soon!, Sit down!, Stand up!, Make a circle!, Knock, knock!, Tidy up!, Help me, please!, Listen!, Can you Hear?, Is that you / me /Boo?, It’s not me / you!, Where is (yellow / red /Boo)?, Where are you?, Touch… (your nose / the red colour)!, Are you ready?
Piosenki: „Move your body”, „I can sing a rainbow”
Rymowanki: „Jump, jump, turn around, touch your nose/eyes/mouth/ears and sit down!”