Październik
1. „JESIEŃ W SADZIE”:
· rozpoznawanie drzew owocowych po owocach, wyjaśnienie słowa sad,
· nazywanie przetworów z owoców i warzyw (dżemy, soki, kiszonki, kompoty),
· poznawanie wybranych owoców egzotycznych,
· zapoznanie z literą o – małą i wielką, drukowaną,
· ustalanie równoliczności zbiorów, rozwijanie umiejętności liczenia,
· zapoznanie z zapisami cyfrowymi liczb 1 i 2,
· zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę,
2.„JESIEŃ NA DZIAŁCE”:
· rozumienie konieczności spożywania owoców i warzyw,
· wyodrębnianie w słowach sylab, tworzenie słów rozpoczynających się, kończących się daną sylabą,
· rozpoznawanie liter drukowanych – małych i wielkich, zapoznanie z literą a: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3,
· uczestniczenie w zabawach rytmicznych, ruchowych, pląsach przy muzyce, odczuwanie radości z tworzenia, działania plastycznego.
· rozróżnianie błędnego liczenia od poprawnego, porównywanie szacunkowe liczebności zbiorów, np. poprzez łączenie w pary ich elementów, nakładanie ich na siebie,
3.„O SOBIE SAMYM” :
· organizowanie sytuacji sprzyjających budowaniu dziecięcych systemów wartości,
· wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabaw,
· określanie sytuacji wywołujących różne emocje, np.: radość, złość, smutek, strach, radzenie sobie z emocjami poprzez udział w zabawach, rozmowach, słuchanie wybranych utworów literackich,
· dostrzeganie potrzeb innych, szanowanie ich,
· zapoznanie z literą m: małą i wielką, drukowaną,
· poznanie cech kwadratu,
· nabywanie świadomości własnego ciała (tzn. poprawnego nazywania części ciała, rozumienia ich funkcji, znajomości stron ciała),
· uczestniczenie w sytuacjach stwarzających możliwość wyboru, przewidywanie skutków zachowań, zwracanie uwagi na konsekwencje wynikające z danego wyboru,
4. „NASZE ZMYSŁY”:
· rozpoznawanie i nazywanie części ciała,
· uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów,
· rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,
· dbanie o higienę zmysłów, np. unikanie hałasu, krzyku,
· uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka,
· zapoznanie z literą e: małą i wielką, drukowaną.
· rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
· zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 4,
5. „JESIENNE NASTROJE”:
· obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia,
· utrwalanie nazw pór roku, zapoznanie z nazwą aktualnego miesiąca,
· zapoznanie z literą i: małą i wielką, drukowaną i pisaną,
· zapoznanie ze zjawiskiem krążenia wody w przyrodzie,
· rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z trójkątem,
· wspólne wykonywanie prac plastycznych, organizowanie zabaw twórczych, np. tworzenie scenek z wykorzystaniem pantomimy, dramy,
Piosenka do nauki ,,Polka prawdziwa"
I. Śliweczka spadła z drzewa,
okrągła i dojrzała, samotna
bardzo była i wokół spoglądała.
Zobaczył to pomidor
i podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko,
zaprosił do poleczki.
Ref. Hop , hop polka prawdziwa
pomidor skacze, śliwka się kiwa.
Hop, hop polka prawdziwa polka prawdziwa hej!
II. Śliweczka się zmęczyła,
usiadła w cieniu róży
pomidor się nie zmieścił,
bo trochę był za duży.
Nie wiedział co ma robić,
znów podszedł do śliweczki,
kłaniając się jej nisko, zaprosił do poleczki.
Piosenka do nauki „Kapie z nieba”.
1. Kapie z nieba coś od rana,
myślę, że to deszcz,
zaraz idziesz do przedszkola,
dobrze o tym wiesz.
Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też.
by nie przemoczył cię jesienny deszcz,
by nie przemoczył cię jesienny deszcz.
2. Czas już chyba włożyć kurtkę,
bardzo zimno jest.
Żółte liście wiatr rozrzuca
i znów pada deszcz.
Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też…
3. Już kałuże na chodnikach
przelewają się.
Załóż dzisiaj swe kalosze
by pokonać je.
Ref: Weź ze sobą parasol i pelerynę też…
Wiersz do nauki „W jesiennym ogrodzie “
Jadwiga Koczanowska
Dojrzałe, kolorowe, słońcem malowane,
witaminek pełne i najzdrowszych soków,
dorodne warzywa śmieją się, żartują,
bo jesień jest na działce najpiękniejsza w roku.
Marchewki i pietruszki plotkują cichutko,
buraczki i ziemniaczki kłócą się zawzięcie,
gdyż ogromna, ruda i pękata
dynia zasłania im słońce i zajęła miejsce.
Czerwone pomidory, ogórki zielone rozmawiają z fasolką,
co weszła wysoko, by spojrzeć na cały ogród kolorowy
i pomachać płynącym po niebie obłokom.
Język angielski
Zakres tematyczny: (Topic range and scope:)
Greetings (Witamy się i żegnamy); Personal details (Przedstawiamy się); My house (Mój dom); Rooms in the house (Pomieszczenia w domu); Everyday routines (Codzienne czynności)
Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)
Boo; Max Lilly; Hello!; What’s your name?; My name is…; How old are you?; I’m six.; one; two; three; four; five; six; house; kitchen; bedroom; attic; dining room; sleep; cook; brush my teeth; play hide and seek; big; small; windows; door; roof; chimney;
Struktury I kluczowe słownictwo bierne: (Structures and main receptive language),
Who Is it?; What is it?; What are they?; Where is/are…?; Sit down!; Stand up!; Put your finger(s) on…; Look at me!; Listen, please.; Take 3 steps.; Turn left/right!; Find a partner.; Stretch up high.; Give me a smile!; Every day I… (cook/sleep/…); Which room is it?; Whisper it…; What do you do in… (the attic/the kitchen/…)?; Look; Listen; Point; Put it here; Let’s play!; Colour; Glue; Stick; What’s missing?; Match.
Piosenki: Hello!
Tick-tock, tick-tock, hop, hop, hop!
Make a circle, chop, chop, chop!
2x
Hello, girls! How are you?
We are fine!.... Thank you!
Hello, boys! How are you?
We are great!.... Thank you!
Tick-tock, tick-tock, hop, hop, hop!
Let’s shake hands! Chop, chop, chop!