Maj

 

Tydzień pierwszy krąg tematyczny: Mieszkamy w Europie. W tym tygodniu dzieci wskażą na mapie Polskę; poznają literę ż, Ż; poznają globus; model Ziemi; określą, na jakim kontynencie leży Polska; rozwiążą krzyżówkę; nauczą się powitań w wybranych językach; ułożą z rozsypanki literowej nazwy wybranych państw europejskich oraz nazwę kontynentu; Europa − wysłuchają i nauczą się piosenki Europa i ja; poznają ciekawostki o wybranych krajach europejskich; wysłuchają hymnu Polski i hymnu UE; poznają walutę polską; poznają flagi państw europejskich; wykonają pracę plastyczną Podróż po Europie – Big Ben, Londyn. 

Tydzień drugi krąg tematyczny: Łąka w maju. W tym tygodniu dzieci: wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Zagadkowe zaginięcie; rozwiążą zagadki o mieszkańcach łąki; wypowiedzą się swobodnie na temat obrazka przedstawiającego łąkę wiosną; rozpoznają i nazwą mieszkańców łąki; poznają cykle rozwojowe żaby i motyla; będą ćwiczyć tworzenie par; wysłuchają i nauczą się piosenki Wiosna na łące; wykonają proste witraże z kolorowego kartonu i bibuły niekarbowanej; ocenią wartość logiczną zdań; złożą w całość obrazki zwierząt z łąki; poznają znaczenie barwy ochronnej na przykładzie motyli; wymienią przedstawicieli owadów; aktywnie wysłuchają muzyki Antonia Vivaldiego; wykonają pracę plastyczną W rodzinie owadów; wykonają pracę plastyczną Złota Kaczka. 

Tydzień trzeci krąg tematyczny: Nowinki ze świata zwierząt. W tym tygodniu dzieci wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej Portrety zwierząt; wypowiedzą się na temat zwierząt hodowlanych i zwierząt egzotycznych; poznają wybrane powiedzenia i przysłowia, których bohaterami są zwierzęta; ułożą zagadki o zwierzętach; wyjaśnią pojęcia: zwierzęta domowe, zwierzęta egzotyczne; rozpoznają zwierzęta wiejskie po ich głosach; będą naśladować głosy zwierząt z wiejskiego podwórka; wysłuchają i nauczą się piosenki Spotkanie zwierząt; nazwą zwierzęta w poszczególnych rodzinach; nazwą domy zwierząt; określą, jakie produkty pochodzą od zwierząt i co z nich powstaje; wykonają twarożki smakowe; posłuchają ciekawostek o zwierzętach egzotycznych; wykonają gazetkę tematyczną dotyczącą zwierząt egzotycznych; wymienią charakterystyczne cechy zwierząt; podadzą przeciwieństwa wymienionych wyrazów; ułożą historyjkę obrazkową; wykonają pracę plastyczną Świecąca żabnica. 

Tydzień czwarty krąg tematyczny: Nasi kochani rodzice. W tym tygodniu dzieci wysłuchają opowiadania Barbary Szelągowskiej Moi rodzice; zrobią puzzle; rozwiążą zagadki związane z rodziną; ułożą wypowiedzenia z rozsypanki wyrazowej według wzoru (5-latki); ułożą wypowiedzenia z rozsypanki wyrazowej (6-latki); wypowiedzą się na temat członków swojej rodziny; wypowiedzą się na temat czasu spędzanego z rodzicami; porównają masę przedmiotów; poznają wygląd i sposób działania wagi szalkowej (6-latki); podają cechy mamy i taty; dowiedzą się, jak nakrywamy do stołu; będą doskonalić umiejętność liczenia; przygotują poczęstunek dla rodziców; wysłuchają i nauczą się piosenki Życzenia dla mamy i taty; wezmą udział w festynie; wykonają pracę plastyczną Prezenty dla rodziców. 

Piosenka 

Życzenia dla mamy i taty 

 (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk) 

https://flipbooki.mac.pl/qr/mp3/strefaprzedszkolaka/zyczenia_dla_mamy_i_taty_wokalno-instrumentalna.mp3 

https://flipbooki.mac.pl/qr/mp3/strefaprzedszkolaka/zyczenia_dla_mamy_i_taty_instrumentalna.mp3 

1. Kto ciągle się o mnie troszczy? 

 I kto mi zawsze pomaga? 

 Moi kochani rodzice – mój tata i moja mama.  

Ref.: Kochana mamo, kochany tato,  

jak dobrze, że was mam! 

 Dziś wasze święto,  

swoje serduszko i sto buziaków wam dam.  

Mocno się do was przytulę  

i podziękuję wam za waszą miłość i troskę. 

 Tak bardzo kocham was! - BIS 

2. Dziś składam piękne życzenia:  

zdrowia i szczęścia, radości. 

 I powodzenia, i wiele od swoich dzieci miłości.  

Ref.: Kochana mamo, kochany tato… 

 

Wiersz wg. Teresy Fiutowskiej  

Coś jest duże, a coś… (małe) 

 Coś jest czarne, a coś… (białe) 

 Jedno tłuste, inne… (chude)  

Tamto cienkie, a to… (grube)  

To głębokie, a to… (płytkie)  

Może piękne być lub… (brzydkie)  

To wysokie, a to… (niskie)  

Coś szorstkie jest lub… (śliskie)  

coś jest słodkie albo… (gorzkie)  

inne smutne lub… (radosne)  

To jest proste, a to… (krzywe) 

 Coś jest głośne, a coś… (ciche)  

Wiele jest przeciwnych słów, więc się pobawimy znów.