Marzec

 Z czego to jest zrobione?

  • Rozpoznawanie, nazywanie i zabawy z literą g, G
  • Poznawanie pracy różnych linii produkcyjnych
  • Zapoznanie z etapami powstawania chleba
  • Zapoznanie z etapami powstawania sera
  • zapoznanie z etapami powstawania wełny
  • Zapoznanie ze sposobem powstawania papieru,
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
  • Rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • Odwzorowywanie i odtwarzanie układów graficznych różnych symboli
  • Wykonywanie ćwiczenia gimnastycznego według piktogramu oraz według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu
  • Wyrabianie umiejętności współzawodnictwa

 

Dlaczego w marcu jak w garncu?

  • Rozpoznawanie, nazywanie i zabawy z literą n, N
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania
  • Rozwijanie sprawności fizycznej
  • Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni
  • Zapoznanie ze znaczeniem słowa „kataklizm”
  • Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie i znaczeniem wody w środowisku
  • Zapoznanie z pojęciami związanymi z pogodą, zdobywanie informacji o sposobach pomiaru wiatru
  • Rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa związanego z pogodą
  • Zapoznanie ze sposobami przewidywania pogody

 

Powroty ptaków

  • Rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • Wzbogacanie wiadomości na temat wybranych ptaków, ich budowy i upierzenia
  • Poznawanie znaczenia piór u ptaków
  • Obserwowanie i dostrzeganie niektórych zwierząt w naturalnym środowisku
  • Budzenie zainteresowania fauną i florą
  • Operowanie nazwami kontynentów
  • Ćwiczenie narządów mowy poprzez wykonywanie ćwiczeń dźwiękonaśladowczych
  • Układanie działań do podanych zadań
  • Doskonalenie umiejętności ruchowego interpretowania różnych utworów
  • Umuzykalnianie dzieci poprzez stosowanie muzogramów
  • Poznawanie niecodziennych technik wykonywania pracy plastycznej

 

Gdzie się ubiera Pani Wiosna?

  • Rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Rozpoznawanie, nazywanie i zabawy z literą f, F
  • Rozwijanie orientacji przestrzennej
  • Zapoznanie z wybranymi ptakami wędrownymi
  • Zapoznanie z tradycją obchodów pierwszego dnia wiosny
  • Zapoznanie z  budową i cechami wybranych kwiatów wiosennych
  • Zapoznanie z etapami rozwoju tulipana
  • Rozwijanie mowy, wzbogacanie słownika – zapoznanie z podwójnymi znaczeniami słów
  • Poszukiwanie oznak wiosny
  • Prace wykonywane wiosną w polu i w ogrodzie

 

Kto obroni słonia i fokę?

  • Rozpoznawanie liter, czytanie krótkich tekstów
  • Poznanie pojęcia „Czerwona Księga Zwierząt”
  • Zapoznanie z wybranym gatunkiem będącym pod ochroną
  • Odkrywanie różnorodności umaszczenia zwierząt, poznanie znaczenia kolorów w świecie zwierząt
  • Zapoznanie z ciekawostkami ze świata zwierząt
  • Poznawanie sposobów dbania o środowisko
  • Uświadomienie problemu wymierania kolejnych gatunków zwierząt.
  • Poznawanie idei tworzenia parków narodowych, rezerwatów
  • kształtowanie u dzieci postawy zaangażowania społecznego.
  • Rozwijanie myślenia logicznego poprzez analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie; łączenie prostych czynności z ich skutkami; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń; słuchanie zdań prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej
  • Posługiwanie się liczbami w aspektach kardynalnym i porządkowym
  • Wykonywanie akompaniamentu instrumentalnego według podanego kodu i samodzielnie utworzonego kodu tworzenie

 

Piosenka ”Zwykłe niezwykłe„ (sł. i muz. Krystyna Gowik).

1. Powiedz, powiedz, czy ty wiesz,
że twoja książka i zeszyt też
to były wielkie drzewa,
na których niejeden ptak siedział i śpiewał.
Powiedz, powiedz, czy ty wiesz,
że twój sweterek i kołdra też
to była wełna owcy,
którą na hali górale pasali.

     Ref.: Zwykłe niezwykłe przedmioty
             mogą zadziwić każdego.
             Bo rzeczy te zmieniły się w zupełnie coś innego.
             Bo rzeczy te zmieniły się w zupełnie coś innego.

2. Powiedz, powiedz, czy ty wiesz,
że pyszny serek i jogurt też
to było mleko krowy.
Dała je tobie, byś był silny i zdrowy.
Powiedz, powiedz, czy ty wiesz,
że bułki i chleby, które jesz,
to były ziarna zbóż,
które w pieczywo zmieniły się już.

        Ref.: Zwykłe niezwykłe…

 

 Piosenka „Żartowniś marzec” Krystyna Gowik

1. Idzie marzec poprzez pola i łąki podmokłe,
a ubranie ma od deszczu prawie całkiem mokre.
Gwiżdże sobie wesolutko, skacze tak radośnie.
Tu napsoci, tam napsoci swojej cioci, wiośnie.

Ref.: W marcu, w marcu jest jak w garncu,
taki pogodowy sos.
Kto nie wierzy, ten dostanie prztyczka w nos.
Kap, kap, kap, kap -deszcz.
Ciap, ciap, ciap, ciap- śnieg.
Puk, puk, puk, puk- grad.
Uuuu –  wiatr!

2. Wiosna wzięła się pod boki, dzieci jest jej szkoda.
– Oj, ty marcu, łobuziaku, co to za pogoda! grożą,
Dzieci chcą iść do ogrodu, chcą iść na na spacerek.
Przydałby się promyk słońca i ciepły wiaterek.

Ref.: W marcu, w marcu…


3. Marzec skoczył: hop, pod chmury, i mówi do cioci:
– Ciociu wiosno, zaraz słońce cały świat ozłoci.
Ale to jest przecież nudne, gdy tak słońce świeci.
Deszczu, śniegu, gradu troszkę rzucę więc na dzieci!


Ref.: W marcu, w marcu…

              

Wiersz „Cyferkowa katastrofa” Aleksandra Matyja

Katastrofa dziś się stała,
rama cyfer poleciała.
Jeden - nóżkę w pół złamało,
dwa zaś daszek pozginało.
Trzy swe brzuszki gdzieś zgubiło,
cztery miejsce pomyliło.
Pięć się całkiem odwróciło,
szóstka stoi za ósemką
a dziesiątka przed siódemką.
Osiem słania się na nogach,
dziewięć błąka się po rogach.
Galimatias jeden wielki,
kto poskłada te cyferki?

 

Wiersz „Pączki” Agnieszka Frączek
Rety, jak ja lubię pączki!
Wiosną zwiedzam wszystkie łączki,
wyczekując, aż znienacka,
Znów pojawią się na krzaczkach.
Pewnie będą kruche, małe,
zielonkawe i nieśmiałe,
mięciusieńkie jak aksamit,
skryte jeszcze pod łuskami.
Szukam… szukam nieustannie
(choć się wszyscy gapią na mnie).
Nagle… mam!!!
Są złotorude,
już dojrzałe (jakim cudem?!),
całkiem spore i rumiane,
a w dodatku nadziewane
dżemem z róży, rodzynkami
i pysznymi kaloriami.

 

Piosenka” Czy jestem zwierzęciem? (sł. i muz. Krystyna Gowik)

1. Czy wieloryb to jest ryba?
Przecież pływa całe dnie.
 Tak czy nie? Tak czy nie?
 Może pies to kuzyn ryby,
 pływa, lubi wody smak.
 Nie czy tak? Nie czy tak?

       Ref.: Świat zwierząt mnie ciekawi
                i pytam wszystkich w krąg,
                dlaczego kot ma łapy,
                a nie ma nóg i rąk.
                Dlaczego żaba skacze,
                a lis – dlaczego szczeka?
                I czy stonoga ma sto nóg?
                Na odpowiedzi czekam.
                Może ktoś z dorosłych
                tak bardzo mądry będzie
                i wytłumaczy jeszcze,
                jakim ja jestem zwierzęciem?

2. A czy kura to jest gad?
Bo jajka składa, w błocie brnie.
 Tak czy nie? Tak czy nie?
 Ma nietoperz skrzydeł dwoje.
 Czy nietoperz to jest ptak?
 Nie czy tak? Nie czy tak?

 Ref.: Świat zwierząt mnie ciekawi…