Styczeń
Temat tygodnia: Mijają dni, miesiące, lata
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• rozwijanie mowy,
• zapoznanie z różnymi rodzajami kalendarzy,
• rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• poznawanie nazw miesięcy,
• rozwijanie szybkości i zwinności,
• rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
• rozwijanie reakcji na ustalony sygnał,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• utrwalanie oznak pór roku,
• zachęcanie do zakładania hodowli roślin,
• obserwowanie wzrostu roślin,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• utrwalanie nazw miesięcy,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
Temat tygodnia: Zima i zwierzęta
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• rozwijanie mowy,
• poznawanie nazw ptaków zimujących w Polsce,
• utrwalanie poznanych znaków matematycznych,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie orientacji przestrzennej,
• rozwijanie umiejętności liczenia,
• zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 8,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• reagowanie ruchem na dźwięki o różnej wysokości,
• reagowanie na ustalone sygnały,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• utrwalanie wyglądu i nazw ptaków zimujących w Polsce,
• rozwijanie wyobraźni,
• utrwalanie wyglądu i nazw poznanych figur geometrycznych,
• poznawanie zjawisk przyrody nieożywionej,
• zachęcanie do podejmowania zabaw badawczych,
• utrwalanie nazw zwierząt leśnych.
Temat tygodnia: Babcia i dziadek
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• rozwijanie mowy,
• wzbudzanie szacunku dla osób starszych,
• rozwijanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie umiejętności liczenia,
• rozpoznawanie i nazywanie masek i strojów balowych,
• utrwalanie poznanych zapisów cyfrowych liczb,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• umuzykalnianie dzieci,
• rozwijanie umiejętności wyrażania świata za pomocą komunikatów niewerbalnych,
• rozwijanie sprawności manualnej,
• zachęcanie do sprawiania przyjemności dziadkom,
• rozwijanie mowy i pamięci,
• docenianie wpływu dziadka na wychowanie wnuków,
• aktywne uczestniczenie w proponowanych zabawach,
• obserwowanie swoich możliwości na tle innych.
Temat tygodnia: Projekt: Bezpieczeństwo zimą
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
• ustalanie zasad i miejsca bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie,
• wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i rozsądku podczas zabaw zimowych,
• zrozumienie przez dzieci konieczności wybierania bezpiecznych miejsc do zabawy,
• zapoznanie z pracą ratownika medycznego, przybliżenie jego pracy i podstawowych form udzielania pierwszej pomocy,
• odpowiadanie na zadane pytania, formułowanie własnych pytań, tworzenie siatki pytań do pojęcia bezpieczeństwo zimą,
• poszerzanie wiadomości na temat bezpieczeństwa zimą i zasad bezpiecznej zabawy zimą,
• zapoznanie z zimowymi sportami,
• dostosowanie ubioru do warunków pogodowych,
• rozwijanie umiejętności dodawania,
• odróżnianie bezpiecznych miejsc do zabaw zimowych od niebezpiecznych miejsc,
• utrwalanie zasad bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym zimą,
• uświadamianie dzieciom konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w sytuacji zagrożenia,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• utrwalanie zasad bezpiecznej zabawy warunkach zimowych,
• rozwijanie umiejętności współpracy w zespole.
Piosenka „Biegnie miesiąc za miesiącem” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
I. Biegnie miesiąc za miesiącem,
styczeń, luty, marzec.
W styczniu, lutym zimno,
marzec więc o wiośnie marzy.
I przychodzi wiosna.
Kwiecień zakwita kwiatami,
tańczy z majem, tańczy z czerwcem,
razem z motylami.
II. Latem, w lipcu, lipy kwitną
miododajnym kwieciem.
W sierpniu żniwa, więc od sierpa
miesiąc ten tak zwie się.
A we wrześniu kwitną wrzosy.
W sadach i ogrodach
mnóstwo warzyw i owoców
ma dla nas przyroda.
III. W październiku zwykle bywa
piękna złota jesień.
Z drzew listopad zrywa liście,
deszcze, słoty niesie.
Grudzień jest miesiącem,
który przychodzi wraz z zimą,
ukochanym mikołajem,
choineczką miłą.
Piosenka „Ptasi bar” (sł. i muz. Krystyna Gowik)
I. Przyszła zima, otwieramy ptasi bar, ptasi bar,
w którym zawsze jest wesoło, zawsze gwar.
Pan wróbelek jest kelnerem, woła głośno tak:
„Zaproszenie tutaj ma każdy ptak!”
Ref.: Ptasi bar czynny jest cały dzień.
Można dostać tu śniadanko i obiadek też.
Nie odleci zimą stąd żaden głodny ptak.
Karmnik to jest ptasi bar – tak, tak, tak!
II. W ptasim barze pełno gości, dziobią tu, dziobią tam,
ziarno, chlebek i słodkości dla nich mam.
Dwie sikorki już czekają na słoninki smak.
Zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
Ref.: Ptasi bar…
III. Miło tutaj i wesoło, gwiżdże kos, ćwierka gil,
lubię spędzać tu codziennie kilka chwil.
I choć wicher śnieg przywiewa – mroźny zimy znak,
zaproszenie tutaj ma każdy ptak.
Ref.: Ptasi bar…
Piosenka „Wesoła para” (sł. i muz. Krystyna Gowik).
I. Moja babcia i mój dziadek zawsze dają sobie radę.
Czy to w zimie, czy to w lecie,
smutków u nich nie znajdziecie.
A gdy mi się marzy tak coś dobrego zjeść,
to wołają mnie, to wołają mnie:
– Chodź tu i ciasteczko weź!
Ref: Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
Dziadków wesołych mam.
Daba dam, daba dam, daba dam, daba dam.
I nikomu ich nie oddam.
II. Moja babcia i mój dziadek to sportowcy jak marzenie.
Na siłowni ćwiczą w parku i pływają na basenie.
A gdy chcę na spacer z dziadkami gdzieś się przejść,
to wołają mnie, to wołają mnie:
– Tylko pieska z sobą weź!
Ref: Daba dam…
III. Moja babcia i mój dziadek
tak mnie zawsze rozśmieszają.
Czy kolacja, czy obiadek,
to wesołe minki mają.
A gdy muszę wracać i mówię dziadkom: cześć!
To wołają mnie, to wołają mnie:
– Dobry humor od nas weź!
Ref: Daba dam…
Język angielski
Zakres tematyczny (Topic range and scope):
Clothes (ubrania); Weather (Pogoda); Numbers 1-3 (Liczby 1-3); Winter (Zima); Body parts (Części ciała).
Kluczowe słownictwo (Key vocabulary):
Hat; scarf; jumper; coat; boots; (It’s) hot!; (It’s) cold; Where is your... Put on your... Numbers 1-3; snow; snowballs; snowman; eyes; nose; mouth; tummy.
Struktury i kluczowe słownictwo bierne (Structures and main receptive language):
Just like me!; Look, what’s that?; Three... two... one... Stop!; What colour is ...?; Turn around and close your eyes!; Where is the...?; Pass the bag!; Take something out of the bag!; Where do they go?; March!; Point to the ... hat (jumper/boots/....)!; Draw!; Colour! Cut; Fold: Flipbooks ready?; Let’s play!; Put your hand/foot on the hat (coat/...); Boo says...; Pass the cards on; Swap your placese!; What’s in the brown (blue/...) circle?; Bounce with me!; Boo is a ball!; Max is cold!; Splash!
Piosenka (a song):
t’s snowing, It’s cold
It’s snowing, it’s snowing,
It’s snowing heavily! x3
It’s cold, it’s cold,
One,
Two,
Three! x3