Październik

Idzie jesień…przez ogród i sad

· Nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt

· dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o kształtach znanych figur geometrycznych

· rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku

· gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystanie ich do wszelkiej działalności matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji

· uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał

· lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej

· rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów

· słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz ich profesjonalnych nagrań

· śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego

· uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.

 

Idzie jesień…do zwierząt

· Rytmiczne dzielenie słów – nazw obrazków (na sylaby – bez używania tego określenia)

· uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność regulowania oddechu

· rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)

· wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

· ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby

· obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek

· poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy

· tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)

· poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,

· poznawanie zapasów wiewiórki

· utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.

 

Co z czego otrzymujemy

· Układanie serii obrazków przedstawiających zmieniający się pojedynczy przedmiot, zmieniającą się roślinę

· wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)

· ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby

· samodzielne eksperymentowanie z właściwościami materiałów, np. różnego rodzaju papierem

· lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej

· poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,

· orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,

· poznawanie sposobu otrzymywania papieru

· poznawanie sposobu otrzymywania sera,

· poznawanie zwierząt: owcy i barana,

· poznawanie pochodzenia wełny,

· poznawanie wyrobów z wełny.

 

Idzie jesień …z deszczem

· Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią

· zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych

· poznawanie cech prostokąta,

· poznawanie kolorów tęczy,

· zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,

· rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,

· poznawanie zjawisk przyrodniczych,

· poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie.

 

PIOSENKA: „ Idą witaminki” ( sł. i muz. K. Gowik)

I. Zapukała raz marchewka do przedszkola,

za marchewką idą groszek i fasola.

Z tyłu się cebulka toczy i przeciera złote oczy.

Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!

 

Ref.: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.

Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!

Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!

 

II. Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,

a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:

pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.

Do przedszkola chcemy dzisiaj wszystkie wejść!

 

Ref.: Idą, idą…

 

III. Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,

a kalafior wskoczył prosto do garnuszka.

Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej

z jarzynkami przy stolikach spotkać się!

 

Ref.: Idą, idą…

 

WIERSZ: „ Pan jeżyk”

Pan jeżyk o czym na pewno nie wiecie Tysiące szpilek nosi na grzbiecie I na te szpilki chętnie nakłada Jesienne liście drzemiące w sadach Po co to robi? Po pierwsze z liści Sady starannie chciałby oczyścić Po drugie: kiedy nastanie zima Musi mieć z liści miękkie posłanie

WIERSZ: „ Pieczemy ciasto”

Mąka, drożdże, woda-

Ciasto ugniatamy.

Kiedy nam wyrośnie,

Do pieca wkładamy.

 

Potem cukrem pudrem

Mocno posypiemy.

A kiedy wystygnie,

Ze smakiem zjemy.

 

PIOSENKA : „ Taniec w deszczu”

 

Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.

Kwaśna mina nie pomoże dobrze wiesz!

Lato odfrunęło razem z bocianami,

Zostawiło stado szarych chmur.

 

Ref. Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.

Po pogodę wyrusz z nią mokrą drogą.

Chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!

Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!

Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.

W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!

 

Deszcz zagląda w nasze okno. Woła nas:

„ Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!

Zatańczmy razem pod parasolkami,

Ze mną nigdy nie znudzicie się”

Ref.: Gdy jedziemy…..

 

Pada, stuka zimny deszczyk, żal go nam.

Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?

Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach,

Jesień z deszczem może nie być zła.