Październik
Idzie jesień…przez ogród i sad
· Nazywanie figur geometrycznych: koło, trójkąt
· dostrzeganie w otoczeniu przedmiotów o kształtach znanych figur geometrycznych
· rozpoznawanie owoców: za pomocą dotyku, węchu, wzroku, po smaku
· gromadzenie owoców drzew w kąciku przyrody; wykorzystanie ich do wszelkiej działalności matematycznej, plastycznej, muzycznej, w relaksacji
· uczestniczenie w wybranych zabawach badawczych, np. badanie tonięcia i pływania ciał
· lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
· rysowanie, malowanie – korzystanie z różnych materiałów i przyborów
· słuchanie piosenek śpiewanych przez nauczyciela oraz ich profesjonalnych nagrań
· śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego
· uczestniczenie w zabawach muzyczno-ruchowych.
Idzie jesień…do zwierząt
· Rytmiczne dzielenie słów – nazw obrazków (na sylaby – bez używania tego określenia)
· uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność regulowania oddechu
· rytmiczny podział słów (samodzielny, swobodny podział słów na sylaby, np. w zabawach: wymyślanie mowy robotów, kosmitów, wołanie kogoś z podwórka do domu)
· wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
· ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
· obserwowanie przyrody w naturalnym otoczeniu, podczas pobytu na świeżym powietrzu w ogrodzie przedszkolnym oraz podczas spacerów i wycieczek
· poznawanie sposobów przygotowania się wybranych zwierząt do zimy
· tworzenie kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (kolaż)
· poznawanie sposobów przygotowania się zwierząt do zimy,
· poznawanie zapasów wiewiórki
· utrwalanie nazw ptaków odlatujących do ciepłych krajów.
Co z czego otrzymujemy
· Układanie serii obrazków przedstawiających zmieniający się pojedynczy przedmiot, zmieniającą się roślinę
· wyodrębnianie w słowach głosek początkowych (w nagłosie)
· ustalanie położenia obiektów względem własnej osoby
· samodzielne eksperymentowanie z właściwościami materiałów, np. różnego rodzaju papierem
· lepienie z plasteliny, masy solnej, masy papierowej
· poznawanie właściwości fizycznych gliny i piasku,
· orientowanie się w schemacie ciała drugiej osoby,
· poznawanie sposobu otrzymywania papieru
· poznawanie sposobu otrzymywania sera,
· poznawanie zwierząt: owcy i barana,
· poznawanie pochodzenia wełny,
· poznawanie wyrobów z wełny.
Idzie jesień …z deszczem
· Dostrzeganie i nazywanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią
· zwracanie uwagi na ubiór dostosowany do warunków atmosferycznych
· poznawanie cech prostokąta,
· poznawanie kolorów tęczy,
· zwracanie uwagi na ubieranie się odpowiednio do pogody,
· rozwijanie zainteresowania przyrodą nieożywioną,
· poznawanie zjawisk przyrodniczych,
· poznawanie procesu obiegu wody w przyrodzie.
PIOSENKA: „ Idą witaminki” ( sł. i muz. K. Gowik)
I. Zapukała raz marchewka do przedszkola,
za marchewką idą groszek i fasola.
Z tyłu się cebulka toczy i przeciera złote oczy.
Do przedszkola dzisiaj chcemy wszystkie wejść!
Ref.: Idą, idą witaminki dla całej przedszkolnej rodzinki.
Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!
Samo zdrowie, samo zdrowie każdy Ci to powie!
II. Nagle znowu do przedszkola dzwoni dzwonek,
a za drzwiami stoją warzywa spóźnione:
pomidory i koperek, dwa buraczki i selerek.
Do przedszkola chcemy dzisiaj wszystkie wejść!
Ref.: Idą, idą…
III. Już pietruszka tańczy na chudziutkich nóżkach,
a kalafior wskoczył prosto do garnuszka.
Dzieci szybko myją ręce i czekają, by czym prędzej
z jarzynkami przy stolikach spotkać się!
Ref.: Idą, idą…
WIERSZ: „ Pan jeżyk”
Pan jeżyk o czym na pewno nie wiecie Tysiące szpilek nosi na grzbiecie I na te szpilki chętnie nakłada Jesienne liście drzemiące w sadach Po co to robi? Po pierwsze z liści Sady starannie chciałby oczyścić Po drugie: kiedy nastanie zima Musi mieć z liści miękkie posłanie
WIERSZ: „ Pieczemy ciasto”
Mąka, drożdże, woda-
Ciasto ugniatamy.
Kiedy nam wyrośnie,
Do pieca wkładamy.
Potem cukrem pudrem
Mocno posypiemy.
A kiedy wystygnie,
Ze smakiem zjemy.
PIOSENKA : „ Taniec w deszczu”
Zimno, zimno już na dworze, pada deszcz.
Kwaśna mina nie pomoże dobrze wiesz!
Lato odfrunęło razem z bocianami,
Zostawiło stado szarych chmur.
Ref. Gdy jesienny pada deszcz, jesień pod parasol bierz.
Po pogodę wyrusz z nią mokrą drogą.
Chociaż słońca trochę brak, rozśmieszymy cały świat!
Taniec w deszczu z parasolem to nie żart!
Kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap, kap.
W kałużach kaloszami chlap, chlap, chlap!
Deszcz zagląda w nasze okno. Woła nas:
„ Chodźcie do mnie trochę zmoknąć, czas w sam raz!
Zatańczmy razem pod parasolkami,
Ze mną nigdy nie znudzicie się”
Ref.: Gdy jedziemy…..
Pada, stuka zimny deszczyk, żal go nam.
Kto pobiegnie za nim pierwszy: ty czy ja?
Trochę potańczymy w kurtkach i kaloszach,
Jesień z deszczem może nie być zła.