Wrzesień

 

1. „To jestem ja w przedszkolu”

- rozpoznawanie i przedstawianie różnych stanów emocjonalnych (złość, radość, smutek, strach, zazdrość, zawstydzenie).

- określanie wyglądu fizycznego koleżanek i kolegów oraz dostrzeganie podobieństw między dziećmi a rodzicami, dostrzeganie różnic w wyglądzie ludzi, akceptowanie ich.

- rozumienie roli zmysłów w życiu człowieka (słuch, węch, wzrok, dotyk)

- wprowadzenie pojęcia „sylaba”, dzielenie na sylaby różnych nazw w sali i na świeżym powietrzu (rozwijanie słuchu fonematycznego).

2. "Moja grupa”

- przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie i rozumienie zasadności ich przestrzegania.

- rozpoznawanie i nazywanie takich wartości, jak: miłość, dobro, przyjaźń, prawda, szacunek, szczęście, uczciwość, odwaga, tolerancja itp.

- rozróżnianie prawej strony i lewej strony w schemacie ciała.

- wyodrębnianie sylab w słowach; określanie ich kolejności i liczby; rozwijanie percepcji słuchowej

3. „Moja droga do przedszkola”

- poznawanie sytuacji , które mogą stanowić zagrożenie, zwrócenie uwagi na zachowanie czujności i prawidłowe reagowanie

- poznawanie numerów alarmowych: 999, 998, 997 i 112.

- poznawanie zasad ruchu drogowego.

- poznawanie wybranych znaków drogowych.

4. „Idzie jesień…przez las, park.”

- nazywanie wybranych drzew – liściastych i iglastych.

- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach.

- poznawanie ogólnej budowy drzewa (pień, korzenie, korona).

-poznawanie wybranych przedstawicieli grzybów jadalnych (borowik, maślak, kurka itp.) i niejadalnych (muchomor czerwony, muchomor sromotnikowy itp.
 

„Życie przedszkolaka" - piosenka

Warto rano się obudzić, nie grymasić, nie marudzić.
Na pogodę nie narzekać, bo w przedszkolu kumpel czeka.
Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. x2
Umiem buty tak ustawić, żeby wiedzieć który prawy.
Umiem po turecku siadać i samemu zupę zjadać.
Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. x2
Bardzo lubię mój leżaczek i za mamą już nie płaczę.
Lubię kiedy gra muzyka, lubię z kolegami brykać.

Ref: Lubię śpiewać, lubię skakać lubię życie przedszkolaka. x2

 

„Dziękuję, proszę, przepraszam”- piosenka (sł. i muz. J. Kucharczyk).

Każdy zna te słowa,

słowa bardzo piękne,

słowa, dzięki którym

żyje się przyjemniej.

Ref.: Dziękuję, proszę, przepraszam –

czarodziejskie słowa trzy,

mówię je bardzo często

i często je mówisz ty.

Uczę brata, siostrę,

jak się zachowywać,

jak ładnie poprosić,

kiedy podziękować.

Ref.: Dziękuję, proszę…

Kiedy przez przypadek

kogoś obrazimy,

to go zawsze grzecznie

pięknie przeprosimy.

Dziękuję, proszę…

„Na pomoc!” wiersz R.Salach

Gdy przytrafi się wypadek,

wiem, co trzeba zrobić.

Nauczyła mnie już pani,

do kogo zadzwonić.

Gdy się zderzą samochody,

okradną Alicję,

997 stukam, dzwonię na policję.

Widać z okna ogień,

chmurę jak noc czarną,

998 stukam, wzywam straż pożarną.

Gdy ktoś złamie rękę, nogę

albo się skaleczy,

999 to numer, gdzie pan doktor leczy.

112! Miejcie w głowie,

Policjant i doktor przyjedzie, pożar zgaśnie,

pod numerem 112.

A gdy w domu czasem

potrzebuję pomocy,

do babci mogę dzwonić

rano, wieczorem i w nocy.

„Idzie jesień poprzez świat” -piosenka (sł. i muz. K. Gowik)

Kwitną astry kolorowe, liście lecą mi na głowę,

w polu kopią kartofelki, bo już czas!

Jesień wita świat, wita nas!

Ref.: Idzie jesień, idzie jesień poprzez świat.

Wrzesień w kolorowe liście wpadł! O tak!

Idzie jesień, za nią słońca złoty blask.

Witaj, witaj wśród nas, witaj wśród nas!

W sadzie jabłka malowane do koszyka skaczą same.

Babie lato plącze nitki, bo już czas!

Jesień wita świat, wita nas!

Ref.: Idzie jesień…

W lesie kwitną piękne wrzosy,

grzybki rosną w kroplach rosy.

Na wycieczkę chodźmy razem, bo już czas!

Jesień wita świat, wita nas!

Ref.: Idzie jesień…

Język angielski

Zakres tematyczny: (Topic range and scope: )

Witamy się i żegnamy (Greetings),

Nasi bohaterowie (Lilly, Max and Boo),

Przedmioty wokół nas (Everyday things),

Barwy tęczy (Colours of rainbow)

Kluczowe słownictwo: (Key Vocabulary:)

Hello!, Bye-Bye!, Max, Lilly, Boo, backpack, book, stickers, crayons, rainbow, yellow, orange, red, green, blue, pink, purple, Have you got…?, Yes, I have.

Struktury I kluczowe słownictwo bierne: (Structures and main receptive language),

How are you?, Stand up! Stand in a circle / in a line, Come up here!, Roll the die!, One, two, three, four, five, High five!, That’s right!, What is it? / What are they?, What colour is…?, Let’s (play, sing…), Shall we…?, Tell me…/Touch…/Stick…/Glue…, Step on…, Who’s/What’s that?, What is there in the Magic Box?, Where are you/they?, Where is…?, What colour is…?, Help me…, Quiet time, Story time!, You are a team!, What can you see?, Take one thing out of/off…, Press out… What a mess!, Well done / Excellent!

Piosenki: „Move your body”, „I can sing a rainbow”

Rymowanki: „I spy with my little eye…. (…)”